Stanowisko Krajowej Izby Klastrów Energii i OZE w sprawie nowego rynku energii i roli klastrów (wnioski po III Kongresie Energetyki rozproszonej)
Krajowa Izba Klastrów Energii i OZE (KIKEiOZE) podkreśla, że etap prostej transformacji energetycznej – opartej na dynamicznym, lecz niekontrolowanym wzroście mocy źródeł OZE zależnych od warunków pogodowych – dobiegł końca. Obecnie wchodzimy w fazę profesjonalizacji transformacji energetycznej, której istotą jest kompleksowe, zintegrowane podejście do wytwarzania, dystrybucji i wykorzystania energii z OZE. Nowy etap wymaga jednoczesnego wprowadzenia mechanizmów elastyczności, planowania, zarządzania i koordynacji działań w wielu obszarach rynku energii.
Po kilku latach funkcjonowania klastrów energii ich znaczenie ewoluuje i nabiera nowego znaczenia. Klastry energii powinny być postrzegane jako agregat PPE (zużycie, generacja, magazyn, system IT, taryfy dynamiczne), wspomagający KSE (Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A.) w zarządzaniu popytem i podażą energii elektrycznej na określonym topograficznie elemencie sieci elektroenergetycznej stanowiącej z punktu widzenia KSE sterowalny zagregowany zasób elastyczności.
Dzięki finansowaniu z programu KPO B2.2.2 oraz wymaganiom punktu 5 z jego regulaminu, część klastrów opracowała już modele zarządzania zasobami energetycznymi, które mogą być wykorzystywane do wspomagania bilansowania KSE.
KIKE i OZE rekomenduje podjęcie działań legislacyjnych i systemowych w celu aktualizacji roli klastrów energii w KSE oraz dostosowania przepisów do nowego etapu transformacji energetycznej. Zmiana paradygmatu funkcjonowania klastrów powinna obejmować następujące obszary:
- Nowa definicja klastra energii (autorstwa Daniela Raczkiewicza, wiceprezesa zarządu Izby) nadanie klastrowi roli zagregowanego zbioru PPE w określonym obszarowo elemencie sieci elektroenergetycznej stanowiącego określony zagregowany zasób rozproszonych odbiorów i wytwarzania energii oraz magazynem energii, zarządzany zintegrowanym systemem teleinformatycznym dającym możliwość dostarczenia lub poboru zagregowanej mocy w odniesieniu do sygnałów cenowych w obrocie i fizycznych parametrów pracy sieci elektroenergetycznej odwzorowanej taryfa dynamiczną. Definicja powinna odnosić się do topologii sieci np. stacji 110kV. Funkcję koordynatora klastra powinien pełnić podmiot profesjonalny – przedsiębiorstwo obrotu energią lub agregator.
- Definicja powinna odnosić się do topologii sieci np. stacji 110kV. Koordynatorem klastra powinno być przedsiębiorstwo obrotu lub agregator.
- Ułatwienie obrotu energią wewnątrz klastra Należy umożliwić lub uprościć handel energią pomiędzy członkami klastra, np. za pośrednictwem koordynatora pełniącego rolę sprzedawcy energii. W przepisach powinny zostać określone modele biznesowe bilansowania i rozliczeń, umożliwiające efektywne wykorzystanie energii wytwarzanej w klastrze przez jego uczestników.
- Taryfy dynamiczne dla klastrów energii Operatorzy systemów dystrybucyjnych (OSD) powinni zostać zobowiązani do opracowania taryf dynamicznych dla klastrów energii. Koordynator klastra, dysponując zagregowanymi profilami zużycia i generacji, mógłby w ten sposób wspierać usługi elastyczności w systemie elektroenergetycznym.
- Zniesienie barier zamówień publicznych Konieczne jest zniesienie ograniczeń wynikających z prawa zamówień publicznych dla jednostek samorządu terytorialnego i spółek komunalnych uczestniczących w klastrach energii, co umożliwi im sprawniejsze działanie rynkowe.
- System zachęt i preferencji dla klastrów energii Należy wprowadzić preferencje fiskalne i regulacyjne, takie jak: zwolnienie z opłaty OZE, opłaty mocowej, umorzenie praw majątkowych lub podatku akcyzowego. Obciążanie klastrów tymi opłatami jest nieuzasadnione i dyskryminujące, ponieważ klastry wspierają KSE poprzez generację energii z OZE i jej lokalne zużycie, co przyczynia się do stabilizacji systemu.
Podsumowanie
Krajowa Izba Klastrów Energii i OZE stoi na stanowisku, że po kilku latach doświadczeń nadszedł czas na zmianę paradygmatu funkcjonowania klastrów energii. Klastry powinny być postrzegane jako zagregowane, elastyczne zasoby energetyczne, wspierające bilansowanie i stabilność KSE. Szczególną rolę w tym procesie odgrywają jednostki samorządu terytorialnego, które dysponują rozproszonymi źródłami wytwórczymi (mikroinstalacje PV, magazyny energii) i mogą efektywnie zarządzać nimi w ramach klastra. Dlatego niezbędne jest zaktualizowanie przepisów oraz wprowadzenie mechanizmów wspierających rozwój i profesjonalizację klastrów energii w Polsce.



